Com eduquem en Agora International School Barcelona per a adaptar-se a un entorn VUCA

Avui, més que mai, ens adonem que vivim en un món canviant, al qual han anomenat VUCA (volàtil, incert, complex i ambigu) i en el qual hem de viure, treballar i formar. Educar en un món amb aquestes característiques també suposa un repte al qual cal saber adaptar-se i preparar als alumnes de la millor manera possible per a desenvolupar-se en ell.

Què és un entorn VUCA?

Un entorn VUCA és en el qual ens desenvolupem en l’actualitat i se sol utilitzar per a definir l’ecosistema en el qual es desenvolupen les organitzacions avui dia. Es caracteritza per la volatilitat, la incertesa, la complexitat i l’ambigüitat. L’origen d’aquest concepte es remunta a la dècada dels noranta i va ser encunyat pels soldats nord-americans. Les seves sigles corresponen a l’acrònim anglès format pels termes Volatility (V), Uncertatinty (O), Complexity (C) i Ambiguity (A).

Per què diem que eduquem en un entorn VUCA?

Vivim en un entorn que és incert, complex, volàtil i ambigu, per això, hem d’educar perquè els alumnes puguin adaptar-se a ell. És necessari formar als nostres alumnes amb un projecte educatiu i unes eines que els permetin adaptar-se a aquest ecosistema, que els doti de gran capacitat d’adaptació i els permeti desenvolupar-se amb soltesa.

Hem de preparar als estudiants per a treballs i tecnologies que no existeixen avui dia, per a resoldre problemes que encara no s’han previst. Hem d’encoratjar-los a prendre les regnes i donar forma al seu propi futur.

Com eduquem en un entorn VUCA?

El projecte educatiu d’Agora International School Barcelona es defineix per 5 elements distintius: el Batxillerat Internacional com a model de futur, el multilingüisme, la música, l’esport i el compromís de facilitar als nostres alumnes les eines perquè creixin com a ciutadans globals capaços de canviar el món.

La capacitat d’adaptació tan necessària per a un entorn VUCA com en el que ens trobem també va de la mà de la innovació: «La innovació és ser capaços d’adaptar-se a les condicions canviants de l’entorn», sosté el físic, llicenciat en història moderna i contemporània i expert en innovació educativa Carlos Magro. En el nostre centre la innovació en la manera d’educar és clau: animem als estudiants a pensar de manera independent i a conduir el seu propi aprenentatge guiats pels seus professors, els alumnes participen activament en les classes, analitzen el que els envolta, dialoguen des del respecte i la tolerància amb els seus companys, treballen de manera experimental, multidisciplinària i col·laborativa i valoren la cultura de l’esforç. El professor motiva i guia aquest desenvolupament del procés educatiu perquè els alumnes trobin les respostes per si mateixos, construint un coneixement propi que els ajudi a desenvolupar-se en el món real. Oferim un projecte educatiu multilingüe, amb immersió lingüística més enllà de l’anglès, que els permet dominar les llengües oficials juntament amb l’anglès, el francès, l’alemany o el xinès, la qual cosa els ajuda a ser conscients de les diferències culturals mitjançant l’aprenentatge d’una segona llengua i els permet relacionar-se amb els altres en un món cada vegada més globalitzat i canviant, afavorint a més que aconsegueixin les seves metes en un context internacional.

A més, en el nostre centre estem molt compromesos amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible 2030 de les Nacions Unides, ja que en aquest entorn i món canviant en el qual ens desenvolupem, creiem que és necessari apostar pel desenvolupament sostenible i conscienciar als nostres estudiants de la seva importància. Com a part d’aquest compromís, hem aconseguit acords amb organitzacions de prestigi internacional com Ecoescuelas (Eco-Schools) i WWF (World Wildlife Fund), impulsant projectes d’aules globals que involucren a tots els nostres estudiants, mestres i pares per a mobilitzar una comunitat de més de 100.000 persones. També participem cada any en esdeveniments internacionals en els quals conviuen alumnes de tot el món, provinents dels diferents col·legis del grup Globoeducate del qual formem part. D’aquesta manera, els alumnes comparteixen els seus coneixements en un ambient de sana competició i intercanvien els seus projectes i solucions.

Un altre valor que és important per a desenvolupar-se en un entorn VUCA és la solidaritat, ja que quan es tracta d’un entorn canviant i ambigu creiem que ser empàtics i tenir un esperit solidari és de gran ajuda per a afrontar qualsevol situació. Els alumnes col·laboren en diferents iniciatives solidàries locals, col·laborant amb organitzacions com el Banc d’Aliments de Sant Esteve Sesrovires o la fundació CRIS Contra el Càncer.

Tots aquests tipus d’iniciatives i acords tenen l’objectiu d’educar alumnes compromesos amb el món i amb els grans reptes del nostre temps, amb capacitat d’adaptació i conscienciats amb les seves responsabilitats com a éssers humans, qualitats que van més enllà de l’èxit acadèmic.

El multilingüisme que oferim i desenvolupem en el nostre col·legi és una altra eina clau per a educar alumnes preparats per a un entorn VUCA, ja que els dóna la possibilitat de comunicar-se més i millor amb persones de diferents nacionalitats, els ensenya a apreciar i respectar diferents cultures, a prendre consciència del món globalitzat en el qual vivim i tot això acompanyat de valors en els quals posem l’accent i que considerem fonamentals: el compromís, l’empatia, el respecte i la responsabilitat per a construir un món millor basat en l’enteniment mutu.

Sabem que les característiques de l’entorn VUCA en el qual vivim moltes vegades són desconcertants i poden aparèixer pors, inquietuds i incerteses que no sols el nostre equip docent ajuda a afrontar: comptem amb un gabinet psicopedagògic per a orientar i assessorar pares, alumnes i professors.

Avantatges d’aprendre a desenvolupar-se en un entorn VUCA

  • Versatilitat: el nostre projecte educatiu afavoreix que els alumnes siguin versàtils i puguin adaptar-se a diferents contextos, alguna cosa que, sens dubte, és un avantatge per a la seva vida.
  • Adaptació al canvi: vivim en un entorn canviant i enguany, sens dubte, hem estat més conscients que mai. Educar als alumnes perquè tinguin capacitat d’adaptació al canvi és una eina molt útil i que els beneficia en el seu dia a dia.
  • Pensament crític i esforç: fomentem el desenvolupament del pensament crític en els nostres alumnes i això requereix un esforç, però aquest esforç per apostar per un projecte educatiu que prepari als alumnes per a un món globalitzat és, a la llarga, un gran avantatge: «Quan els professors diem que per a aprendre cal esforçar-se no volem que l’alumne sofreixi. Al contrari, considerem que és una cosa gratificant. Afrontar un repte i superar-lo proporciona un creixement personal important» defensa el professor d’institut, musicòleg i escriptor Alberto Royo.
  • Valors com la tolerància, el respecte i la solidaritat: el món en el qual vivim, el futur en el qual es desenvoluparan els nostres estudiants d’avui necessita ciutadans tolerants, compromesos, solidaris i respectuosos i aquests són valoris pilars en el nostre projecte educatiu.

“La fi de l’educació no és desenvolupar la seva intel·ligència, socialitzar-lo integrant-lo en una cultura, capacitar-lo laboralment. És això i molt més. L’objectiu és ajudar al nen perquè desenvolupi una personalitat triomfant, capaç d’aprofitar les seves possibilitats, triar bé les seves metes, esforçar-se per aconseguir-les, gaudir amb les oportunitats i suportar els conflictes”, assegura el filòsof, escriptor i pedagog espanyol José Antonio Marina i això és, al cap i a la fi, educar per a un entorn VUCA com el que ens ha tocat viure.

22 / 02 / 21