Landing Nav

Connectar amb un adolescent

• Educació emocional
Connectar amb un adolescent

Durant l’adolescència, molts pares i mares perceben que es complica la comunicació amb els seus fills. De sobte, el seu fill o filla s’ha tornat més reticent a l’hora de compartir els seus sentiments i de parlar amb els seus pares que, habitualment, se senten rebutjats i es pregunten una vegada i una altra: què puc fer per a connectar amb el meu fill adolescent?

Pare, mare, la resposta està a l’abast de la vostra mà. La teniu davant i no us heu adonat. Per sort, des d’Àgora International School Barcelona us ajudarem a resoldre la qüestió i a mostrar-vos totes les eines que podeu utilitzar per a no sentir-vos com un estrany quan intenteu establir una relació amb el vostre fill adolescent.

Adolescents: ni nens, ni adults

Abans d’entrar en matèria convé explicar què passa exactament quan els nostres fills entren en l’adolescència. Segons l’Organització Mundial de la Salut, l’adolescència és «el període de creixement i desenvolupament humà que es produeix després de la infantesa i abans de l’etapa adulta, entre els 10 i els 19 anys». Segons aquesta organització, «es caracteritza per un ritme accelerat de creixement i de canvis condicionats per diversos processos biològics».

I, a quins processos biològics es refereixen? Doncs, entre altres, a la maduració física i sexual (caracteritzada pels continus canvis hormonals), el desenvolupament de la identitat o la capacitat per a assumir funcions adultes, entre d’altres.

En conclusió, us fem la pregunta a vosaltres, pares i mares: com a adults, seríeu capaços d’enfrontar-vos a aquest gran xoc en tots els sentits del desenvolupament sense alterar ni una mica la vostra personalitat i la vostra manera de comunicar-vos amb la resta del món? Probablement no. I ells tampoc són capaços: la nostra ajuda sempre serà bona per a ells.

De fet, Manuel Hernández Pacheco, llicenciat en Biologia i Psicologia, afirmava en la conferència ‘El cervell adolescent’ que «als adolescents cal posar-los molts límits i també donar-los molt afecte perquè els canvia tot, el seu cos, la seva ment, començaran a tenir emocions que no sabran manejar i, amb això, inseguretats».

Connecta amb el teu fill adolescent intentant entendre’l

De la informació anterior podem entendre, com a lema principal, que el més imprescindible per a connectar amb el teu fill adolescent és que entenguis tots els canvis que s’estan produint en la seva ment i en el seu cos i, per tant, siguis assertiu amb el seu comportament. «Els pares han d’aguantar, han d’entendre que fins a un cert punt és normal que un adolescent repti, que un adolescent que potser ha pogut ser un nen boníssim de sobte comenci a deixar de ser-ho», explicava el psicòleg Ángel Peralbo en aquesta entrevista amb Gestionant Fills. «Els pares han de mantenir-se en el mateix nivell, ferms encara que fent un esforç per entendre als adolescents», concloïa.

Pautes per a connectar amb el teu fill adolescent

Llavors, què faig si adopta una conducta dèspota i distant amb mi? Segur que arribats a aquest punt t’estàs fent aquesta pregunta. Que no s’estengui el pànic. Existeixen un munt d’eines que, sense saber-ho, ja pots començar a utilitzar. Aquests són alguns consells que pots posar en pràctica per a connectar amb el teu fill adolescent:

• Escolta i pregunta sense jutjar: «Saber escoltar i preguntar et permetrà guanyar autoritat», afirma Eva Bach, pedagoga i mestra. «Els escoltem i els deixem parlar, sense interrogar, i si s’oposen a alguna cosa, utilitzarem expressions com ‘llavors, tu què faries?’ », completa.
  • Dóna-li la intimitat que necessita
  • No neguis les seves emocions, ni les jutgis: evita un ‘no tens motius per a sentir-se així’, perquè potser per a ells aquest motiu sí que és important.
  • Evita les lluites de poder, ja que només crearà distanciament entre tu i el teu fill adolescent.
  • Estableix pactes, més que límits. Durant l’adolescència és de vital importància que establim diàlegs per a acordar ‘pactes’, que ara substituiran als límits sans que posàvem en la infància. Almenys, així ho creu Javier Urra, psicòleg expert en infància i adolescència. Així doncs, pots oblidar-te de les frases com ‘perquè ho dic jo’, ‘perquè vius a casa meva’ o ‘això és així perquè sí’ perquè si volem tenir bona relació amb el nostre fill adolescent, haurem d’explicar-los tot bé i fer-los partícips de les decisions que prenguem i que els afectin.
  • Predica amb l’exemple: si vols que el teu fill sigui responsable, has de ser-ho tu també i predicar amb l’exemple. «Cal ser coherents. No pots dir-los que no prenguin alcohol i beure, o fumar davant d’ells. Encara que cal explicar-los que els pares cometem errors, però que sabem el que cal fer», comenta Javier Urra en una entrevista per a la Veu de Galícia arran del seu llibre ‘Deixa’m en pau i dóna’m la paga’. «Cal donar exemple: ser noble, humil, pagar els imposts, no saltar-se un stop…»

Clau en la comunicació amb el teu fill adolescent: no et sentis atacat

Deixem per al final un dels consells més importants: no et sentis atacat pel teu fill perquè no té res en contra de tu. Durant l’adolescència el teu fill experimentarà pors, inseguretats i problemes interns que no és capaç de resoldre. Si en una discussió et retreu alguna cosa, no aprofitis el moment per a afegir més llenya al foc.

T'ha agradat aquest article?

Ara podeu conèixer el nostre projecte educatiu reservant una visita amb la responsable d'admissions i fent-li totes les preguntes que vulguis.

Reserva la teva visita personalitzada

Subscriu-te a la Newsletter

Últimes Publicacions